“Deze Tweet van Omdenken sloeg de spijker op z’n kop: ‘In tijden van crisis kom je er pas achter wat écht belangrijk is: wc-papier’. Naast WiFi en batterij had Omdenken wc-papier als addendum aan de piramide van Maslow toegevoegd. En zo was het ook: toen premier Rutte de eerste corona-lockdown aankondigde, sloeg de wereld massaal aan het hamsteren. Vooral wc-papier. Een typische 2020-trend. Een andere 2020-trend is de erkenning voor handdroging met papier: 50% minder bacteriën en 100% minder virusdeeltjes in de lucht. Schone handen waren nog nooit zo belangrijk, door het toenemende bewustzijn, dat 80% van de meest voorkomende infecties via de handen worden overgedragen.” Ralph Vodegel en Marcel Speth van Katrin Hygiënepapier, het professionele merk van Metsä Tissue voor de ‘away from home’-markt, kijken naar trends op toiletgebied 2020 en verwachtingen voor 2021. Duurzaamheid is er één van. Een noodzakelijk en uniek blijvertje weet de top 1% partner in duurzaamheid.
Trend 2020: hygiëne openbare toiletten noodzakelijk
Toiletten en beleving: in 2020 en ook in 2021 gaan die twee nog altijd hand in hand. Toiletten in winkelcentra spelen een belangrijke rol in de winkelbeleving: 80% van de 3502 ondervraagden aan het jaarlijkse toiletonderzoek van Katrin Hygiënepapier naar het gedrag en de voorkeuren van bezoekers aan openbare toiletten bevestigde dat. Eenzelfde percentage geldt voor een schoon toilet op de werkplek: het verbetert het gevoel van welzijn op het werk. In restaurants ligt het belevingspercentage iets lager: 73% vindt dat de netheid van het toilet een weerspiegeling is van de netheid van de keuken. “In januari, net voor de Europese corona-uitbraak hielden we ons toiletonderzoek in 7 Europese landen. De angst om in openbare toiletten ziekteverwekkers op te lopen, zagen we toen al toenemen in vergelijking met de Katrin-toiletonderzoeken van de laatste 5 jaar. Die angst is na januari zeker niet afgenomen”, legt Ralph uit.
Trend 2020: meer vertrouwen in handdroging met papier
Zo ook het aanzien van heteluchtdrogers: meer dan 50% van de ondervraagden uit het Katrin-toiletonderzoek 2020 vindt luchtdrogers onhygiënisch. Marcel onderbouwt: “Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Een logische vraag, want hygiëne is het waar het in een toiletgroep of washroom om draait. Natuurlijk spreekt ieder voor zijn eigen gewin, dus worden er aspecten als duurzaamheid of snelheid op high traffic-locaties aangehaald en opgevoerd. Alle onderzoeken en sponsoring ten spijt, maar in deze tijd van corona ontstond in zeer korte tijd de waardering, het geloof en vertrouwen in handdroging met papier. Door papier te gebruiken, blijven de minste bacteriën achter op de huid: je wrijft het papier over het huidoppervlak en de bacteriën hechten zich aan de vezels van het papier. Dat papier gooi je na gebruik direct in de afvalbak, dus geen verdere verspreiding van micro-organismen in de lucht, wat heteluchtdrogers wel veroorzaken. Het percentage van 59% van de 3502 ondervraagden sprak in ons toiletonderzoek in januari reeds hun voorkeur voor papieren handdoeken uit. In 2020 is dat percentage explosief toegenomen, in 2021 verwacht ik zeker een verdere toename.”
Trend 2021: blijvende focus op handhygiëne
Was uw handen met warm water; gebruik zeep en droog uw handen zorgvuldig af met papieren handdoek: 3 stappen die leiden tot een goede en effectieve handhygiëne. Uit het Katrin-toiletonderzoek 2020 blijkt, dat slechts 77% van de toiletgebruikers de handen na het toiletbezoek wast, 87% daarvan zeep gebruikt, 83% de handen met warm water wast en 75% de handen droogt met papieren handdoeken. Ralph: “We blijven aandacht voor handhygiëne vragen, bijvoorbeeld op Global Handwashing Day op 15 oktober. In 2021 wordt deze themadag voor de 10e keer georganiseerd, met zo’n 200 miljoen supporters, waaronder uiteraard Katrin Hygiënepapier. We hopen en verwachten dat nóg meer mensen het belang van goede handhygiëne in 2021 blijven inzien en uitvoeren.”
Trend 2021: duurzaamheid biedt toekomst
Een andere trend voor en ook in en na dit Covid-19 tijdperk is duurzaamheid. Marcel zoomt in: “In 2015 heeft de Verenigde Naties 17 SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) vastgesteld, doelen om van de wereld in 2030 een betere plek te maken. Wij zien dat de behoefte aan duurzaamheid, ook in toilethygiëne, onder onze relaties groter wordt. En we durven te stellen dat wij een écht duurzame partner zijn. Van bosbouw tot toiletrol: onze productieketen is 100% traceerbaar. Metsä Tissue is bovendien top 1% partner in duurzaamheid; in april ontvingen we daarvoor de erkenning met de EcoVadis Platinum-certificering. Het is zeer belangrijk om samen te werken aan veilige hygiëne-oplossingen en duurzame groei, die besparen op verbruik, logistieke handling en onderhoud. Schoon en milieubewust zullen in 2021 nog meer ‘trending’ zijn.”