Petra’s loopbaan

Voor wie werk(te) ik? In 1984 begon ik m’n carrière als directie-secretaresse bij Automatic Holland (nu: Selecta) en vervolgde die als (aankomend) unitleidster bij Content Uitzendbureau en (secretaresse Marketing) bij Unisys Nederland. Onder eigen vlag werkt(e) ik onder meer voor Connexxion (voorheen ZWN), transavia.com, KPMG Accountancy, Convention Company, Plan Nederland, USG Restart, EuroProducts, Dura Vermeer Milieu, SVS Opleidingen en uitgeverij Kluwer. Daarna volgde Schoonmaakjournaal. Na de overdracht van de fakkel van Schoonmaakjournaal in 2020 mag ik meedenken en -werken voor mkb-branchevereniging SIEV (Schoonmaken Is Een Vak), schoonmaakbedrijf 1nergiek, i-team Global (schoonmaakmachines en meer), beroepsvereniging FMGezondheidszorg en Katrin (duurzame hygiëneoplossingen voor toiletruimtes en werkplekken). Verder zet ik me op vrijwillige basis in voor de Beste Schoonmaker van het Jaar-verkiezing, Schoonmaaktourdag, het burgerinitiatief B2030 (gemeente Borsele in 2030), De Dag van de Schoonmaker, Campersolovrienden en als mede-bestuurslid van werkgelegenheidsproject Stichting Nelis.

M’n ZZP-carrière in een notendop
Als specialist in het tekstuele vakgebied van klantenservice groeide ik door naar eind-, vak- en hoofdredacteur van nieuwsbrieven, (vak)tijdschriften, internet en e-zines. En ook niet zonder trots: vanuit mijn verbindende geest werd ik bouwer van communities als Schoonmakerscafé, Schoonmaakjournaal en Campersolovrienden.nl.

Titels waaraan ik onder meer meewerk(te): Service Management, Schoonmaak Totaal, Facto Magazine, Security Management, Maintenance Management, FactoMedia-base, Jaarboek Beveiliging, Management Support Magazine, AD Visie, Restart News, Into Rest@art, Restart Next, en Take off, CabInfo en het OR-kwartaalbulletin van transavia.com.

Schoonmaakvirus
Een bekend gezegde: “Het schoonmaakvirus raak je nooit meer kwijt”. In 2004 maakte ik voor het eerst kennis met de schoonmaakbranche in m’n rol als eindredacteur voor het vakblad Service Management – een uitgave van Kluwer. In vijf jaar klom ik via vakredacteur op naar hoofdredacteur, een functie die ik met veel enthousiasme en toewijding sinds 1 januari 2009 en tot 1 februari 2012 uitvoerde. Geprikkeld door de trend gemak, snelheid én van papier naar online inspireerde een ‘bn’er in de schoonmaak’ mij om een digitaal platform te beginnen. En dat lukte op 6 februari 2012 was het eerste dedicated vakblad én een schoonmaak[community geboren.