Scaldia zet zich in voor resellers, retailers en andere partners in de Benelux, die hun aanbod willen stroom-lijnen en hun concurrentie-kracht willen vergroten. Otto’s Alles voor Kantoor verrast, vernieuwt en ontzorgt: alles onder één dak mét service. En de Katrin missie? Clean & Green: schone werkplekken en vooral toiletten door ervoor te zorgen dat alles hygiënisch en gebruiksvriendelijk is. Want iedereen verdient goede hygiëne. Natuurlijk geldt dat ook op Saks, een groep van 15 basisscholen in Noord-Holland. “Hygiëne is belangrijker dan ooit en duurzaamheid is een basisvereiste. Met onze unieke waardeketen van bos tot toiletrolletje kunnen wij dat garanderen”, legt Marcel Speth, key account manager van Katrin Hygiënepapier, uit.
“Vorig jaar was een gekke periode door corona. Ik kwam op het juiste moment bij Saks binnen. Hygiëne speelde uiteraard een rol en inkoop was bezig met facilitaire artikelen”, blikt Maurits terug. “In onderwijs zijn budgetten heel belangrijk. De prijs, onze service en ons ‘one stop shop’-concept dat we Saks konden aanbieden, gaven de doorslag dat de basisscholengroep voor Katrin koos.”
Angela van den Berg, senior accountmanager reseller solutions, vult aan: “Scaldia onderscheidt zich door het brede hygiëne assortiment en het Katrin-concept. Saks neemt zo’n 1400 dispensers via een bruikleenovereenkomst af, voor zeep, toiletpapier en handdoekjes. De basisscholengroep hoeft enkel de verbruiksartikelen te betalen.” Ook technische aspecten zijn belangrijk voor de toiletgebruiker tussen 4 en 12 jaar, zoals niet in één keer een hele rol uit een dispenser kunnen trekken en dat de dispensers op bereikbare hoogte hangen.
“Iedereen verdient goede hygiëne”
Otto’s heeft de demontage van de oude dispensers op zich genomen en monteerde de nieuwe dispensers, vertelt Maurits: “We kunnen met onze eigen servicecollega’s onze klanten veel beter bedienen. We denken ook mee in voorraden, want dat kan verschillen per locatie of periode. Het volume en de continuïteit zijn voor ons uiteraard belangrijk. Met Saks hebben we een contract voor 4 jaar afgesloten.”
Groene trend en budgetten
Groen is een trend, die de samenwerkende partijen niet ontgaat. Maurits: “Het kunnen traceren van de gehele productieketen is belangrijk voor Otto’s Alles voor Kantoor. De duurzaamheid van Katrin zit goed in elkaar, dit blijkt ook uit de platinum certificering van EcoVadis.” Over de prijs voor duurzame artikelen wordt vaak gedacht dat deze duurder zijn: “Voor Katrin Hygiënepapier geldt dat niet.
Otto’s heeft een groene catalogus met enkel groene artikelen. Daar is behoefte aan. We zien nu vaak dat overheidsinstanties er oren naar hebben. Veel mkb’ers ‘hobbelen’ er achteraan.” Angela onderschrijft dat: “De overheid en semi-overheid hebben opgelegde doelen om groener aan te kopen.”
Relatiebouw
De relatie tussen Scaldia, Otto’s en Katrin Hygiëne-papier dateert van eerder. Angela: “Onze relatie met Otto’s is meer dan 10 jaar geleden ontstaan met het leveren van kopieerpapier. Otto’s heeft een mooie showroom en winkel, drie jaar geleden heb ik een demobord met Katrin dispensers geplaatst. Otto collega’s zagen de meerwaarde van toilet-hygiëne in, dus zijn Marcel en ik trainingen gestart, want weten ze meer van zaken af dan praten ze er meer over.”
Over de prijs voor duurzame artikelen wordt vaak gedacht dat deze duurder zijn
“De opdracht bij Saks is het bewijs, zonder Katrin zou het niet haalbaar zijn. Scaldia heeft haar assortiment de afgelopen jaren uitbreid met cleaning- & hygiëne-producten en dat blijven we doen. De kantoorvakhandel is voor Scaldia een belangrijke afzetkanaal, maar gaat dit zeker vergroten en uitbreiden richting ook andere kanalen.”