dit ben ik

De geboorte van Petra de Bruin

Op 6 februari 1965 ben ik geboren in Zwijndrecht; het gezin was compleet. Maar er gebeurde meer in 1965:

  • De langste brug van Europa voltooid en in gebruik: de Zeelandbrug.
  • Een nieuwe tv-zender: Nederland 2.
  • De eerste ruimtewandeling.
  • De drukste brug van Nederland geopend: Van Brienenoordbrug.


Symboliseren deze feiten uit 1965 mijn komaf (voortgekomen uit twee Rotterdamse ouders en geboren onder de rook van Rotterdam) en mijn karakter (lef, vernieuwend, verbinder, verruimend en beetje 😉 druk)?

En… in de jaren zestig groeide het kamperen. Campings schoten als paddenstoelen uit de grond. Veelal met de praktische bungalowtenten, want je kon er rechtop in staan en je had er meerdere ruimtes in. En de VW-camperbus kreeg ook steeds meer liefhebbers. Sinds 1969 kampeer ik en sinds 2011 ben ik camperaar. Daarom is de 60-jaren VW-bus de ‘eyecatcher’ van mijn website.

Wie mij kent, mag het bevestigen 🙂

De start van Petra de Bruin Communication

Op 18 juni 1997 wordt aan de schat van historische feiten, die Dordrecht reeds telt nog een feit toegevoegd. Petra de Bruin Communication (PdBC) wordt opgericht! De Kamer van Koophandel ligt aan een straat (De Groenmarkt, nabij de Voorstraathaven) waar eeuwen geleden al volop handel werd gedreven. De ‘handel’ van PdBC wordt als volgt omschreven:

Dienstverlening op het gebied van marketingcommunicatie, zoals het organiseren en (administratief) begeleiden van congressen, en het huisstijlen van bedrijven op het gebied van schriftelijke communicatie.

Na deze dag is er heel veel gebeurd rond en vooral buiten de Dordtse grenzen: congresbegeleiding,  klantenservice, eind- hoofdredactie, community-bouw, pionierslef, projectleider en veel meer. Mijn grootste dank gaat uit naar Fred Wickel (in de periode 1990-1996 waren we collega’s bij Unisys Nederland). Na zijn stap naar eigen onderneming in 1996 was Fred dé motivator, inspirator en stimulans van PdBC. 

Mijn loopbaan

In 1984 begon ik m’n carrière als directie-secretaresse bij Automatic Holland (nu: Selecta) en vervolgde die als (aankomend) unitleidster bij Content Uitzendbureau en (secretaresse Marketing) bij Unisys Nederland. In 1997 hees ik m’n ‘eigen vlag’, daaronder werkt(e) ik onder meer voor Connexxion (voorheen ZWN), transavia.com, KPMG Accountancy, Convention Company, Plan Nederland, USG Restart, EuroProducts, Dura Vermeer Milieu, SVS Opleidingen, Coloplast en  Kluwer. In 2012 volgde Schoonmaakjournaal. Na de overdracht van de fakkel van Schoonmaakjournaal in 2020 mag ik meedenken en -werken met mkb-branchevereniging SIEV (Schoonmaken Is Een Vak), schoonmaakbedrijf 1nergiek, mensgericht producentinnovator van schoonmaakmachines i-team Global, beroepsvereniging FMGezondheidszorg en Katrin (duurzame hygiëneoplossingen voor toiletruimtes en werkplekken, onderdeel van Metsä Tissue). Verder zette ik me op vrijwillige basis in voor de Beste Schoonmaker van het Jaar 2014-verkiezing, als bestuurslid van werkgelegenheidsproject Stichting Nelis en het burgerinitiatief B2030 (gemeente Borsele in 2030). Als vrijwilliger werk ik nog altijd mee aan de Schoonmaaktourdag, De Dag van de Schoonmaker en de Campersolovrienden.

M’n ZZP-carrière in een notendop
Als specialist in het tekstuele vakgebied van klantenservice groeide ik door naar eind-, vak- en hoofdredacteur van nieuwsbrieven, (vak)tijdschriften, internet en e-zines. En ook niet zonder trots: vanuit mijn verbindende geest ben ik bouwer van communities als Schoonmakerscafé, Schoonmaakjournaal en Campersolovrienden.nl.

Titels waaraan ik onder meer meewerk(te): Service Management, Schoonmaak Totaal, Facto Magazine, Security Management, Maintenance Management, FactoMedia-base, Jaarboek Beveiliging, Management Support Magazine, AD Visie, Restart News, Into Rest@art, Restart Next, en Take off en CabInfo van transavia.com.

De meest spannende dag: de lancering van de website én app Schoonmaakjournaal.nl op 6 februari 2012. Op de foto de bouwers, vertrouwers en redactieraad.

Schoonmaakvirus
Een bekend gezegde in de branche is: “Het schoonmaakvirus raak je nooit meer kwijt”. In 2004 maakte ik voor het eerst kennis met de schoonmaakbranche in m’n rol als eindredacteur voor het vakblad Service Management – een uitgave van Kluwer. In vijf jaar klom ik via vakredacteur op naar hoofdredacteur, een functie die ik met veel enthousiasme en toewijding uitvoerde van 1 januari 2009 en tot 1 februari 2012. Geprikkeld door de trend gemak, snelheid én van papier naar online inspireerde een ‘bn’er in de schoonmaak’ mij om een digitaal platform te startte. En dat lukte! Op 6 februari 2012 was het eerste dedicated vakblad én een schoonmaakcommunity een feit.

Het meest bijzondere en hartverwarmende samenwerkingstraject met 18 collegabedrijven uit de schoonmaakbranche. In deze verkiezing was de schoonmaker het middelpunt, want om hen draait het. Overal. Elke dag weer.

Mijn werkervaring en projecten vind je op LinkedIn: profiel Petra.